„Na czym polega wychowanie?
Wydaje się, że aby trafnie na to pytanie odpowiedzieć,
nie można pominąć dwóch fundamentalnych prawd:
po pierwsze, że człowiek jest powołany
do życia w prawdzie i miłości;
po drugie, że każdy urzeczywistnia siebie
przez bezinteresowny dar z siebie samego.
Odnosi się to zarówno do tych, którzy wychowują,
jak i tych, którzy są wychowywani”.
Jan Paweł II
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY MUZYCZNEJ I st. im. IGNACEGO J. PADEREWSKIEGO w KLUCZBORKU
(Do pobrania także w formacie PDF)
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r.
(Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- Statut Szkoły.
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Muzycznej I st. im. Ignacego J. Paderewskiego opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej.
Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, z uwzględnieniem wybranych metod:
- Wyników ewaluacji,
- Wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- Ewaluacji wcześniejszego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
- Wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych),
- Innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- Powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- Zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- Respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (Dyrektor, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski),
- Współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły,
- Współodpowiedzialność za efekty realizacji programu.
- MISJA SZKOŁY
Misją Szkoły Muzycznej I st. im. Ignacego J. Paderewskiego w Kluczborku jest wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży w zakresie przygotowania do bycia świadomym wykonawcą i odbiorcą muzyki. Ogromne znaczenie ma również rozbudzanie zamiłowana do muzyki oraz kształtowania wrażliwości na dźwięki. Z misji szkoły wynikają szczegółowe cele i zadania, które realizowane są w następujących obszarach:
1) Zainteresowanie ucznia muzyką:
2) Rozbudzanie zamiłowania do muzyki;
3) Rozwijanie uzdolnień muzycznych ucznia w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji;
4) Nauczanie podstaw gry na instrumencie;
5) Rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych;
6) Nauczanie zasad notacji w stopniu umożliwiającym samodzielne odczytywanie zapisu nutowego;
7) Przygotowanie do samodzielnego opracowywania krótkich i łatwych utworów,
8) Wdrożenie do systematycznego i świadomego ćwiczenia;
9) Rozwijanie naturalnej potrzeby ekspresji twórczej ucznia i kształcenie wyobraźni artystycznej;
10) Rozwijanie umiejętności muzykowania zespołowego;
11) Przygotowanie ucznia do publicznych występów estradowych, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu muzycznym;
12) Zapoznanie ucznia z podstawową wiedzą o muzyce;
13) Kształtowanie wrażliwości estetycznej i poczucia piękna;
14) przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia.
Szkoła, w ramach realizacji celów wychowawczych:
1) Kształtuje postawy szacunku dla innych ludzi, jak też tolerancji dla ich odmiennych poglądów oraz wyznań;
2) Zapoznaje ucznia z różnymi rodzajami muzyki, jak również powiązanie muzyki z innymi dziedzinami sztuki;
3) Kształtuje nawyk kulturalnego zachowania się na koncertach, spektaklach i innych uroczystościach oraz w życiu codziennym;
4) Przygotowuje ucznia do samodzielnego podejmowania decyzji w życiu, do samodzielnego działania;
5) Zapoznaje z rodzimą tradycją oraz kulturą.
- SYLWETKA ABSOLWENTA
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- Zdobywa podstawy gry na instrumencie (umiejętności techniczne i interpretacyjne),
- Posiada wiedzę z zakresu zasad notacji w stopniu umożliwiającym samodzielne odczytywanie zapisu nutowego,
- Posiada podstawową wiedzę z przedmiotów ogólnomuzycznych,
- Jest przygotowany do samodzielnego opracowywania krótkich i łatwych utworów,
- Posiada umiejętności muzykowania zespołowego,
- Jest przygotowany do publicznych występów estradowych i uczestnictwa w życiu muzycznym,
- Jest świadomym odbiorcą muzyki z ukształtowanym poczuciem piękna i wrażliwości estetycznej.
- Zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- Szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
- Zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
- Zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- Jest tolerancyjny,
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- Jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
- Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- Szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- Jest odporny na niepowodzenia,
- Integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19),
- Zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
III. CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole obejmuje przede wszystkim następujące obszary:
- Kształtowanie postawy szacunku dla innych ludzi, jak też tolerancji dla ich odmiennych poglądów oraz wyznań;
- Zapoznanie ucznia z różnymi rodzajami muzyki, jak również powiązanie muzyki z innymi dziedzinami sztuki;
- Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się na koncertach, spektaklach i innych uroczystościach oraz w życiu codziennym;
- Przygotowanie ucznia do samodzielnego podejmowania decyzji w życiu, do samodzielnego działania;
- Zapoznaje z rodzimą tradycją oraz kulturą.
- Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości.
- Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole wśród społeczności szkolnej.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia. Obejmuje ona:
- Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności społecznych uczniów,
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
- Poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- Poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
- Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
Działalność informacyjna obejmuje:
- Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- Wspieranie uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- Wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- Wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
- Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
- Poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych,
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- Wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- Wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),
- Utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19,
- Rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- Budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- Przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom, pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- Troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców. Zadania profilaktyczne programu to:
- Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- Niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- Uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
- Uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
- STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrektor szkoły:
- Stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- Inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- Nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- Motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
- Stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
- Inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
- Stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS” obowiązujących w okresie pandemii, zapewnia równowagę pomiędzy wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów .
- Dokonuje analizy obciążeń nauczycieli czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami
- Nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Rada pedagogiczna:
- Uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
- Dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
- Opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
- Opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją,
- Uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- Uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Nauczyciele:
- Współpracują z innymi nauczycielami, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- Reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- Reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- Przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami epidemii COVID-19,
- Przestrzegają reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”, obowiązujących w szkole w okresie epidemii COVID-19,
- Udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian związanych z epidemią COVID-19,
- Zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- Kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- Rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- Wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
Rodzice:
- Współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
- Uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- Uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- Uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- Zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- Współpracują z nauczycielami uczącymi w klasie,
- Dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
Samorząd Uczniowski:
- Jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- Uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- Uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- Współpracuje z Radą Pedagogiczną,
- Prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- Propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- KALENDARZ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
- Pasowanie klas pierwszych,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- Święto Patrona Szkoły,
- Mikołajki
- Koncert Kolęd
- Koncert półroczny
- Wiosna tuż tuż
- Pożegnanie Absolwentów
- Festyn szkolny,
- Zakończenie roku szkolnego.
- Popisy, egzaminy, koncerty okolicznościowe.
- SZCZEGÓŁOWE CELE WYCHOWAWCZE DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM
Szczegółowe cele do pracy w roku szkolnym 2021/2022 wynikają z diagnozy przeprowadzonej w szkole, w tym ewaluacji dotychczasowego programu wychowawczo-profilaktycznego, z uwzględnieniem wytycznych MEiN w zakresie ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Odniesienie do poszczególnych sfer rozwoju pozwoli harmonijnie oddziaływać na rozwój uczniów w poszczególnych obszarach.
Sfera intelektualna:
- Przekazywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w stopniu adekwatnym do predyspozycji ucznia.
- Kształtowanie umiejętności efektywnego uczenia się
- Umożliwienie udziału w różnych formach aktywności.
- Indywidualizacja procesu nauczania
Sfera emocjonalna:
- Uwrażliwianie ucznia na przestrzeganie norm, zasad dobrego wychowania i kultury osobistej.
- Przestrzeganie zasad dotyczących dobra wspólnego.
- Wzmacnianie więzi koleżeńskich.
- Opanowywanie emocji towarzyszących występom scenicznym.
Sfera rozwoju fizycznego:
- Uzyskanie prawidłowej postawy podczas śpiewu oraz gry na instrumencie.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.
- Kształtowanie nawyków prawidłowego oddychania.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
Sfera rozwoju duchowego:
- Kształtowanie postawy twórczej.
- Uwrażliwianie na piękno muzyki.
- Organizowanie wyjazdów do opery, filharmonii, teatru muzycznego.
- Rozbudzanie muzykalności uczniów.
Sfera rozwoju społecznego:
- Integracja ze środowiskiem lokalnym.
- Współpraca z rodzicami.
- Kształtowanie postawy szacunku wobec innych.
Diagnoza przeprowadzona w roku szkolnym 2020/2021 na podstawie ankiet ewaluacyjnych
Wnioski
Z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców, uczniów, nauczycieli wynika, iż w szkole panuje przyjazna atmosfera i szanowane są prawa społeczności szkolnej.
- Rodzice i uczniowie pozytywnie oceniają wkład nauczycieli w kształtowanie postaw.
- Nauczyciele, uczniowie oraz rodzice czują się w szkole bezpiecznie.
- Normy społeczne są respektowane wśród uczniów, jednak należy pracować nad podwyższeniem poziomu kultury osobistej i wzajemnego szacunku.
- Uczniowie, według wszystkich grup badanych, zawsze lub często stosują się do obowiązujących w różnych sytuacjach norm zachowania. Uzyskane odpowiedzi niewątpliwie świadczą o właściwym kierunku i skuteczności szkoły w oddziaływaniu na postawy i zachowania uczniów.
- Nauczyciele reagują na nieprzestrzeganie zasad przez uczniów.
- Szkoła podejmuje działania wychowawcze.
- Dokumentacja szkolna tj. Statut Szkoły, Program Wychowawczy w prawidłowy sposób uwzględnia potrzeby uczniów oraz reguluje ich postawy i zachowania.
- Szkoła, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa całej społeczności szkolnej, powinna kontynuować dotychczasowe działania wychowawcze oraz podejmować nowe działania przynoszące pożądany efekt wychowawczy.
- Najważniejsze wartości dla całej społeczności Szkoły to: systematyczność, szacunek, odpowiedzialność, dążenie do celu, wytrwałość w działaniu oraz kreatywność i pracowitość.
- Resumując, z przeprowadzonych ankiet wynika, że między wszystkimi członkami społeczności szkolnej panują relacje oparte na szacunku i zaufaniu. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, wiedzą, że mogą porozmawiać o swoich problemach z nauczycielami oraz dyrektorem Szkoły i nie zostaną pozostawieni bez pomocy.
Rekomendacje
- W szkole będą kontynuowane działania w celu zmniejszenia przejawów nieprzestrzegania norm społecznych.
- Na początku roku szkolnego 2021/2022 zostanie podana rodzicom informacja o prawach i obowiązkach ucznia,
- W ramach współpracy szkoły z rodzicami należy zmobilizować ich do częstych kontaktów ze szkołą, obecności na popisach i koncertach,
- Podczas zebrań należy przypominać rodzicom, że w środowisku rodzinnym powinny być promowane właściwe postawy i normy zachowań. Należy aktywizować rodziców do zaangażowania się w działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczniów w szkole,
- Nadal należy wzmacniać obowiązujące w szkole normy społeczne, a w szczególności: pomoc innym, dbanie o bezpieczeństwo, wystrzeganie się agresywnych zachowań i dążenie do zdobywania wiedzy,
- Nadal należy zwracać dużą uwagę na działania wychowawcze, które przyczynią się do zmniejszenia ilości różnych niestosownych zachowań, jak i konsekwentnie reagować na złe zachowania uczniów.
- Stale będą przypominane zasady obowiązujące w szkole.
- Przed koncertami przypominane będą zasady prawidłowego zachowania się podczas koncertów.
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
SFERA ODDZIAŁYWANIA | ZADANIA | FORMY REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | TERMIN |
INTELEKTUALNA | Przekazywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w stopniu adekwatnym do predyspozycji ucznia.
|
Realizacja procesu opanowywania gry na instrumencie.
|
Nauczyciele | Cały rok szkolny |
Kształtowanie umiejętności efektywnego uczenia się | Przekazywanie wiedzy z zakresu teorii muzyki, literatury muzycznej.
Korzystanie z najnowszej wiedzy dotyczącej efektywnych sposobów uczenia się. |
Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
Umożliwienie udziału w różnych formach aktywności. | Zespoły kameralne, orkiestra, chór.
|
Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
Indywidualizacja procesu nauczania. | Dobór repertuaru w zależności od zainteresowań i umiejętności ucznia. | Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
EMOCJONALNA | Uwrażliwianie ucznia na przestrzeganie norm, zasad dobrego wychowania i kultury osobistej.
|
Kultura słowa i zachowania się podczas zajęć, przerw międzylekcyjnych (zachowanie ciszy i spokoju), na koncertach (odpowiedni strój, zachowanie ciszy i nie wychodzenie podczas koncertu, brawa po zakończonym utworze). | Nauczyciele | Cały rok szkolny |
Przestrzeganie zasad dotyczących dobra wspólnego.
|
Dbałość o instrumenty, podręczniki, materiały nutowe, troska o wygląd klasy, szkoły, otoczenia. | Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
Wzmacnianie więzi koleżeńskich.
|
Wzajemna pomoc, wspólne organizowanie imprez szkolnych, wyjazdy. | Dyrektor, nauczyciele | Według kalendarza roku szkolnego | |
Opanowywanie emocji towarzyszących występom scenicznym. | Częsty udział w koncertach w celu zapanowania nad tremą. | Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
ROZWOJU FIZYCZNEGO | Uzyskanie prawidłowej postawy podczas śpiewu oraz gry na instrumencie. | Obserwacja i korekta postawy podczas lekcji
|
Nauczyciele | Cały rok szkolny |
• Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej. | Ćwiczenia z zakresu rytmiki oraz kształcenia słuchu. | Nauczyciele przedmiotów teoretycznych | Cały rok szkolny | |
Kształtowanie nawyków prawidłowego oddychania.
|
Ćwiczenia oddechowe.
|
Nauczyciele | Cały rok szkolny | |
Propagowanie zdrowego stylu życia. | Pogadanki | Nauczycie | Cały rok szkolny | |
ROZWOJU DUCHOWEGO | Kształtowanie postawy twórczej.
|
Realizowanie utworów muzycznych przy pomocy nauczyciela oraz samodzielnie.
Kształtowanie umiejętności interpretacji słyszanej oraz wykonywanej muzyki. |
Nauczycie | Cały rok szkolny |
Uwrażliwianie na piękno muzyki.
|
Poznawanie utworów muzycznych (słuchanie, udział w koncertach, wykonywanie) i dostrzeganie ich piękna.
|
Nauczycie
Rodzice |
Cały rok szkolny | |
Organizowanie wyjazdów do opery, filharmonii, teatru muzycznego.
|
Kl. I-III/6 i I/4 – bajka muzyczna,
Kl. IV, V/6 i II, III/4 – filharmonia, Kl. VI/6 i IV/4 -opera.
|
Dyrektor
Nauczycie |
W zależności od potrzeb | |
Rozbudzanie muzykalności uczniów. | Indywidualna praca z nauczycielem. | Nauczycie | Cały rok szkolny | |
ROZWOJU SPOŁECZNEGO | Integracja ze środowiskiem lokalnym.
|
Udział oraz współorganizacja popisów klasowych, koncertów szkolnych i pozaszkolnych.
Uczestnictwo w imprezach lokalnych, regionalnych i szkolnych.
|
Dyrektor
Nauczycie Rodzice |
W zależności od potrzeb |
Współpraca z rodzicami.
|
Spotkania z rodzicami, pomoc rodziców w organizowaniu imprez szkolnych i pozaszkolnych, wycieczek.
|
Dyrektor
Nauczycie |
W zależności od potrzeb | |
Kształtowanie postawy szacunku wobec innych.
|
Pogadanki, nagradzanie zachowań pozytywnych, reagowanie na zachowania negatywne.
|
Nauczycie | Cały rok szkolny |
VIII. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) Analizę dokumentacji,
3) Przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) Rozmowy z rodzicami,
5) Wymianę spostrzeżeń w zespołach nauczycieli,
6) Analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły.