„Na czym polega wychowanie?
Wydaje się, że aby trafnie na to pytanie odpowiedzieć,
nie można pominąć dwóch fundamentalnych prawd:
po pierwsze, że człowiek jest powołany
do życia w prawdzie i miłości;
po drugie, że każdy urzeczywistnia siebie
przez bezinteresowny dar z siebie samego.
Odnosi się to zarówno do tych, którzy wychowują,
jak i tych, którzy są wychowywani”.
Jan Paweł II
PROGRAM WYCHOWAWCZY GMINNEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ
I STOPNIA W KLUCZBORKU
Program wychowawczy Gminnej Szkoły Muzycznej I stopnia w Kluczborku ujmuje ucznia zarówno w kontekście indywidualnym jak i społecznym. Obejmuje pięć sfer dotyczących rozwoju: intelektualnego, emocjonalnego, fizycznego, duchowego oraz społecznego. Każdej z powyższych sfer przypisane zostały cele operacyjne, zadania szczegółowe oraz odpowiadające im formy realizacji. Cele operacyjne wyznaczają uogólnione wartości, stanowiące bazę dla skonkretyzowanych działań. Zadania szczegółowe są wyznacznikiem zasięgu działań, jaki dana sfera obejmuje. Formy realizacji dotyczą zaś wkładu nauczycieli, rodziców i szkoły w proces wychowania.
Wszystkie sfery postrzegać należy syntetycznie. Są one bowiem ściśle ze sobą powiązane. Niejednokrotnie zespół podobnych działań odnosi się do dwóch lub więcej sfer rozwoju.
Sfera intelektualna dotyczy wszelkich działań, które mają na celu rozwój poznawczy jednostki w dwóch aspektach. Pierwszy, globalny, obejmuje sam proces uczenia się. Drugi, zindywidualizowany, wyraża potrzebę jednostkowego podejścia do ucznia i jego predyspozycji.
Druga sfera opiera się na rozwoju emocjonalnym ucznia. Sięga ona swym zakresem od nawiązywania więzi koleżeńskich, przez zewnętrzne formy szacunku dla dobra wspólnego oraz kultury słowa i dobrego wychowania, aż po wewnętrzne procesy emocjonalne (trema w sytuacja ekspozycji społecznej).
Rozwój w zakresie sfery fizycznej obejmuje trzy główne aspekty. Nabywanie właściwych nawyków, zarówno w technice gry na instrumencie jak i posługiwaniu się głosem jest punktem wyjścia do poprawności. Kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowej pozwala na rozwój umiejętności poznawczych, a w efekcie na szybszy proces uczenia się. Dwa powyższe elementy składają się na trzeci, a mianowicie propagowanie prozdrowotnego stylu życia.
Sfera duchowa dotyczy głównie treści wewnętrznych przeżyć. Rozbudzanie muzykalności, wrażliwości na piękno muzyki, postawy twórczej i otwartej na propozycje muzyczne, to podstawa duszy prawdziwego adepta sztuki.
Sfera społeczna wykracza nieco poza indywidualne spostrzeganie jednostki. Skupia się między innymi na kontaktach społecznych uczeń-otoczenie, rodzic-szkoła, szkoła-środowisko lokalne. Jest podstawą do szerszego pojmowania treści wychowawczych, wychodzących także i poza mury szkolne.
Program wychowawczy Gminnej Szkoły Muzycznej I stopnia w Kluczborku przedstawia proces wychowawczy w placówce artystycznej w sposób kontekstualny, ale i syntetyczny. Właściwe jego wykorzystanie wymaga czerpania z różnych sfer rozwojowych oraz poszukiwania elementów integracyjnych pomiędzy nimi.
SFERA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
|
|
|
SFERA ROZWOJU EMOCJONALNEGO
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
|
|
|
SFERA ROZWOJU FIZYCZNEGO
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
|
|
|
SFERA ROZWOJU DUCHOWEGO
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
|
|
|
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
|
|
|